Nardus-Norm handvat voor Friese Uitvaartverenigingen

Geplaatst op: 02 september 2019
Onze branchevereniging Nardus heeft alles wat je van een Friese uitvaartvereniging mag verwachten, vastgelegd in de Nardus-Norm. Geen keurmerk waarvoor de verenigingen zich met dure audits voortdurend moeten bewijzen, maar wel een norm die de besturen scherp houdt in een wereld in beweging. Daar hebben de leden van onze bijna 200 verenigingen in Fryslân recht op. Net als een eeuw geleden, de tijd waaruit de meeste uitvaartverenigingen stammen.
nardus-norm handvat Friese uitvaartverenigingen

Kwaliteit is de norm

Al jaren begeleiden de verenigingen hun leden vanuit betrokkenheid en met gepast respect naar hun laatste rustplaats, zonder winstoogmerk. De gewoonste zaak van de wereld en goede wijn behoeft geen krans, zou je denken. Maar vandaag de dag werkt het ietsje anders. Onze uitvaartverenigingen blijven uiteraard niet achter. De meeste hebben zich verenigd in ons portaal, de Friese Uitvaartfederatie en zijn vandaar uit ook aangesloten bij Nardus. Zo zijn de verenigingen er zeker van dat hun belangen provinciaal en landelijk goed vertegenwoordigd worden.

Nardus-Norm handvat voor Friese Uitvaartverenigingen

Jetske van der Beek, voorzitter van de Friese Federatie: “De Nardus-Norm, voorheen de Nardus Gedragscode, onderschrijven we van harte. Wat de verenigingen al jaren doen krijgt met de norm een naam. Het mooie is dat de norm gelukkig heel veel ruimte laat voor het gezond boerenverstand. Daar zijn onze verenigingen gelukkig nog altijd rijkelijk mee bedeeld. Ze spreken de taal van hun leden.”

Hoofdpunten Nardus-Norm

1. Het kwalitatief goed verzorgen van de uitvaart voor de leden omvat alles rond de uitvaart, van a tot z. Belangrijk punt daarin is de transparantie over de uitgaven rond de uitvaart. Een heldere begroting hoort daarbij.
  2. Een goede financiële huishouding van de verenigingen is noodzakelijk, zodat ze in de verre toekomst uitvaarten kunnen blijven verzorgen. Om dit te waarborgen moeten de financiën goed op orde zijn. Eens per drie jaar wordt daarom de financiële reserve door een beëdigd verzekeringswiskundige (actuaris) beoordeeld.
  3. Om een complexe uitvaartvereniging goed te kunnen leiden is het nodig dat het bestuur beschikt over kennis op diverse gebieden. De Nardus- Norm geeft daarvoor handvatten. Verenigingen kunnen voor advies altijd een beroep doen op de Federatie of op Nardus.

De volledige Nardus-Norm lees je hier.

Vragen? Stel ze gerust via het contactformulier.

Bestuur Friese Federatie

nardus-norm handvat Friese uitvaartverenigingen